33’LER SURUÇ’TUR; BİZ 33’LERİZ![*]

Temel Demirer

33’LER SURUÇ’TUR; BİZ 33’LERİZ![*]

“ölümün içinden yeşerir yaşamak.”[1]

 

Bazı anlar vardır, söyleyecek söz bulamazsın; öyle bir şey işte...

20 Temmuz 2015 Suruç Katliamı ardından sözün bitirildiği, tüketildiği zamanlardayız; acıyı, öfkeyi nasıl ifade edebilirim?

Kolay mı? Suruç’ta sonra aldığım her nefes içimde isyan ediyorken; bıçağın kemiğe dayanmaktan öte, kemiği delip geçtiği bir hâl bu.

“Yaşamak şakaya gelmez” demişti şair. Öyle yaptılar. Büyük bir ciddiyetle, sosyalistçe yaşadılar. İşleri güçleri aşk, hayat ve devrim için yaşamak oldu.

* * * * *

Biz Onları çok sevdik: Çünkü Paramaz Kızılbaş’ı selamlayıp, “Hayal gücü iktidara,” diyenlerdi Onlar…

Polen Ünlü gibi, gülüşleriyle yüreğimize, duruşlarıyla beynimize kazınan 33 yürekli, sosyalist devrimciydiler.

Ece Ayhan’ın, “Tarihi düzünden okumaya ayaklanan çocuklar”ındandılar.

“Umut(muz)” denilen şeyin bombalarla yok edilemezliğini; dost düşman herkese bir kez daha öğreten Onlar; Turgut Uyar’ın, “Birisi bir camı açar, birden haykırır/ Sen de varsın ey hayat,/ Tıpkı, ölüm gibi,” dizelerini terennüm edenlerdi…

Ya da Hasan Hüseyin Korkmazgil’in, “elbet bir bildiği var bu çocukların, yoksa kolay değil genç yaşta ölmek” dediklerindendiler…

Onlar hepimize, herkese, bila istisna; “Aşk olsun size çocuklar aşk olsun!” dedirtenlerdi…

* * * * *

“Terör eylemi tam da budur işte!” dedirten; Onların katli coğrafyamız için bir milattır.

Çevresine ölüm saçanların, hayatı savunanlara reva gördüğü bir zulümdür.

Kürtlerin Rojava ve Kobanê’deki atılımlarıyla, onlarla enternasyonalist dayanışmaya gözdağı vermeye yönelik devreye sokulan Suruç saldırısı, polislerin yaralıları taşıyanlara saldırdığı devlet destekli katliamdır.

Korkunçtur; vahşettir; devlet mamûlatıdır; egemen nefretin yarattığı kan gölüdür.

O bir AKP-IŞİD ortak yapımıdır; katliamıdır ve insanlık suçudur.

* * * * *

Katil(ler)i tanıyorsunuz; azmettiricileri de ayan beyan ortadadır.

Katliamın sorumluları, IŞİD’i besleyenler, barındıranlar, silahlandıranlardır.

Emri verenin kim olduğu bellidir; vahşeti devlet ile IŞİD birlikte gerçekleştirdi; Selahattin Demirtaş’ın, “IŞİD’in başını okşayan Ankara’daki yöneticiler bu barbarlığın suç ortağıdırlar,” ifadesindeki üzere…

Roboskî’den Reyhanlı’ya; Gezi/ Haziran’a uzanan devlet terörüyle, Kürt illerindeki kırımlarla, AKP Türkiye’si karanlık bir coğrafyaya dönüşmüştür.

Kırım ve kıyımlar saymakla, anmakla bitmiyor.

Katil(ler)in hiç birisi hukuk önünde sağlıklı yargılamadan geç(iril)mediği gibi, Sünnî ve Türk olmayan herkes hoyrat bir ayrımcılığa maruz bırakıldı.

Farklı düşüncenin örgütlenmesine, kendini ifade etmesine tahammül edilmedi.

Tüm bunların ve daha fazlasının sorumlusu kirli savaş mimarı AKP’dir; Ankara Katliamı’nın sorumlusu da, Reyhanlı ve Suruç’un faillerini ortaya çıkartmayanlardır.

IŞİD İstanbul’da toplu bayram namazı kılıp tehditler savurmuşken; AKP’nin haberi ve onayı olmadan, hiçbir şeyin olması mümkün değildir.

Bir an anımsayın: AKP, IŞİD’e canlı kalkan olarak kullanacakları 49 konsolosluk görevlisi ve karargâha çevirecekleri bir konsolosluk binası vermedi mi?

Sözde rehinelere karşılık cezaevlerindeki 180 cihatçıyı salıvermedi mi?

TIR’lar dolusu silah(lar) vermedi mi?

Libya’dan gelen cihatçıları karşılayacak liman ve Orta Asya ile Kafkasya’dan gelenleri taşıyacak uçak vermedi mi?

Kürtlere saldırsınlar diye yol ve sınırı rahat rahat kullansınlar diye geçişlere göz yummadı mı?

Kafa kesmekten yorulduklarında gelip dinlenecekleri sınır kentlerini tatil beldelerine dönüştürmedi mi?

Yağmaladıkları petrollerini satacakları pazar sunmadı mı?

Bunlar, fazlasıyla böyleyken; Suruç’un ve bundan sonra olabilecek katliamların sorumlusu AKP ve ona oy verenlerdir!

* * * * *

Coğrafyamız, Pakistan oldu; Pakistanlaştı.

İnsanların parçalanmış cesetlerinin, bir kez daha Sivas’ı, Çorum’u, Maraş’ı anımsattığı tabloda “Bunu devlet yaptı,” diyenler haklıdır; “MİT yaptı,” diyenler de haklıdır; bunun neresinde olursa olsun, suçlu devlet ve istihbarat teşkilâtıdır.

Ancak kimse Suruç’un sorumlusu “sadece AKP”dir, “IŞİD”dir diyerek kurtulmaya çalışmasın. Herkes yaptıklarının, söylediklerinin mantıksal sonuçlarından sorumludur... Katliamın sorumlusu, içi Kürt nefretiyle kapkara olmuş, yürekleri kurumuş, ırkçısı, İslâmcısı, ulusal solcusudur, medyasıdır da...

Evet Ahmet Ümit’in, “Suruç’u yazamayan basın seri katile bağladı,”[2] dediği ve Cumhurbaşkanı 7 Haziran 2016 sonrasında hükümet kurma görevini günlerce bekletip, AKP’nin bir hükümet kuramadığı, kurdurtulmadığı, kurmak da istemediği bir dönemde işlenen “Yeni Türkiye”nin kolektif suçlarındandır Suruç…

Kaldı ki 1 Kasım seçimleri için Türkiye’ye gelen Avrupa Konseyi Parlamenter Meclisi heyetinin başkanı Andreas Gross’un, 100’ü aşkın insanın öldürüldüğü Ankara Katliamını, Türkiye’nin güvenlik güçlerinin bilmemesinin mümkün olmadığını vurgulaması da boşuna değildir.[3]

Amara Kültür Merkezi önünde gerçekleştirilen katliam için şu şöyle olmuş, bu böyle olmuş demek anlamsız. İstihbarat teşkilâtı burada insanların ölmesine göz yummuştur. Bu insan(lar)ı AKP, kapitalizm katletmiştir.

* * * * *

Suruç, “yine” faili bulunamayacak bir katliamdır. Bu belli değil mi, bugüne dek, olayla ilgili hiç bir şey ortaya çıkartılmamıştır.

Oysa Diyarbakır’ın bağlantıları ortaya çıkartılsaydı, Suruç, Ankara olmazdı.

Hesabı sorulmayan her cinayet, katliam bir sonrakine yol verip, fırsat sunarken; hesap sorulsaydı, katliamı yapanlar, arkasındakiler açığa çıkartılsaydı, bundan sonrakiler olmayacaktı.

Oysa Gökçer Tahincioğlu’nun, “Bir mitingi patlatmak için yola çıkan zanlı otelde bulunduğunda arama kayıtları yok edilir,”[4] notunu düştüğü Suruç’un ardından Kızılay, “Kan vermeyin, ihtiyaç yok,” dedi; THY, 180 TL olan uçuş ücretini 400 TL’ye yükseltti!

  1. Davutoğlu’nun “açıklama”sına(?) göre, “Suruç’taki saldırının hedefi Türkiye” imiş! Ne kadar da aydınlandık değil mi?

Ya polis? Adli tıbba taşınanlara polis saldırıyor; yaralıları taşıyanlara gülerek bakıyor ve gaz bombası atıyorken; hükümet yalakaları da, “Suruç ile AKP’yi mağdur etmeye çalışıyorlar,” diye çığrışıyorlardı!

‘Suruç Aileleri İnisiyatifi’ ile ‘Suruç için Adalet Platformu’ üyelerinin, savcısı ile görüşmesi ardından, dava avukatlarından Gülhan Kaya, gizlilik kararı devam ettiği, “Daha önce aldığımız cevaplara benzer ‘incelemeler hâlâ devam ediyor’ cevabını aldık. Dosyanın ne aşamada olduğunu bilmiyoruz. Henüz bir dava açılması durumu da söz konusu değil. Dava ile ilgili bir yol katedilmiş değil. Ankara katliamı ile Pirsus katliamı failleri arasında bağlantı olduğu, buna ilişkin kimi belgeleri basından öğrendik. Bir yıla yaklaştı. Dosyada bir adım dahi yol katledilmedi. Bir kısım aile henüz eşyalarını almış değil. Bazı ailelerimiz bu talepte bulundular, ancak bu talebimizde bu gün (20 Haziran 2016) reddedildi,” dedi.[5] 

Ayrıca Suruç’ta katledilen Murat Yurtgül’ün annesi Nimet Yurtgül, gözyaşları içerisinde oğlunun öldüğü yeri öperek ağıt yakıp, “Benim oğlum ne yaptı ki? O barış istedi barış. Benim çocuğum oyuncaklarıyla barış istedi. Onu öldürdüler. Onunla gurur duyuyorum. Onların da çocukları yok mu, yürekleri yanmıyor mu? Biz çocuklarımızı kaybetmişiz. Tek isteğimiz davanın açıklığa kavuşturularak sonuçlanmasıdır,” derken; anma nöbetinde “Kalplerimiz adalet için atsın, gizlilik kararı kaldırılsın” yazılı pankart açıldı.[6]

Evet, evet olup bit(mey)enler yani bunlar kötü bir şaka değil; onların gerçeğidir!

* * * * *

Onların gerçeği, “yok başka bir cehennem yaşıyorsunuz, yaşıyoruz işte,” dizelerindeki Dersim, Sivas, Maraş, Çorum, 1 Mayıs 1977 Katliamları’dır; Auschwitz, Treblinka, Hiroşima, Nagazaki, Srebrenica’dır.

Sonra Roboskî, Reyhanlı, Soma, Ermenek, Diyarbakır ve şimdi de Suruç... (Suruç’un, Paris’teki Charlie Hebdo Baskını’ndan, Londra’daki Metro Saldırısı’ndan veya İstanbul’daki 29 Haziran 2016’daki Hava Limanı saldırısından ya da diğerlerinden ne farkı var ki?[7])

Hatta daha da fazlası: Onların, “insan”la, “insanlık”la ne alâkâsı olabilir ki?

Coğrafyamızda insan(lar)ın KaçAK-saray’ın girişinin koruduğu gibi korunmadığı, insan(lığ)ın yok edildiği “Yeni Türkiye” budur…

* * * * *

Suruç’tan sonrasına gelince: Suruç başlangıçtı. Sonrası malum!

Mehveş Evin’in ifadesiyle, “Savaş artık her yerde… ‘Türkiye Pakistanlaşacak’ tezi gerçek oldu… Hiç kimse, hiçbir yerde güvende değil”ken;[8] Suruç, bize hüzne değil, öfkeye muhtaç olduğumuzu öğretir.

33’ler korkmadı; siz de korkmayın kardeşler.

Korkmayın ve gözyaşı dökmeyin ki, vahşetin mimarları amacına ulaşmış olmasın!

Barbar vicdansızlığın sınırı olmadığını bir kere daha görmek yüreklerimizi ezmiş olsa da; ağlamayıp, öfkeleneceğiz.

Sağlam, çok sağlam durun kardeşler; tıpkı Onlar gibi…

Daha ağır günler, daha acı günler eşikte.

Şimdi korkuyu değil umudu büyütme; gözyaşı dökme yerine öfkelenme zamanıdır.

Öfkelenin ve iyi olmayın!

Her gün, yaşam için öl(dürül)üyorken; biz iyi değiliz, siz de iyi olmayın

Biz o gün Charlie Hebdo’yduk; dün Madımak, bugün de Suruç…

Hatırlayın: “İyi olmayın,” demiş saldırıdan yaralı kurtulan Loren Elva, “Artık bana bir daha hiç bir zaman ‘Nasılsın’ diye sormayın. Hayatımdaki en değerli varlıkları kaybettim. Ve bir kez daha yineliyorum bu saatten sonra da iyi değilim, iyi olmayacağım, iyi olmayın!” haykırışıyla…

* * * * *

Coğrafyamızda ölmek kolay, yaşamak zorken; insanca, kardeşçe yaşamak kolay olmasa da; hesap mahşere kalmayacak; emin olun kalmayacak.

Yas tutmayacağız. Savaşacağız. Bulunduğumuz her yerde savaşacağız. Eğer yas tutmak için başımızı öne eğersek, o anda ensemize bir IŞİD/AKP kurşunu daha gelir.

Yine ölmedik; öldüremediler Onları; öldüremeyecekler asla biz(ler)i.

Sıyrılıp gelenin ifadesi olan 33’lerden biz(ler)e kalan özgürlük renginde gülüşleri ve Hasan Hüseyin Korkmazgil’in “kandan kına yakılır mı?” dizesinde ifadesini bulan kararlılıklarıdır.

Emin olun; asla şüpheye düşmeyin: Pablo Neruda’nın dediği gibi, “Dünyadaki tüm çiçekleri koparsalar dahi baharın gelişini asla engelleyemeyecekler”…

Çünkü Onlar; ““Nâzım kadar coşkulu/Aragon kadar aşık/ Lorca kadar yaralıydık,” dizelerinde Murathan Mungan’ın anlattıklarıydılar.

Çünkü Onlar; “vurun ulan,/ vurun,/ ben kolay ölmem./ ocakta küllenmiş közüm,/ karnımda sözüm var/ hâldan bilene,” diye haykıran Ahmed Arif’in yoldaşlarıdır.

Çünkü Onlar; “yine doğumdayız işte, yine sevinçteyiz./ bitmedi daha sürüyor o kavga/ ve sürecek/ yeryüzü aşkın yüzü oluncaya dek!” dizelerindeki Adnan Yücel’in umutlarıyla silahlananlardır.

* * * * *

Bütün insanlık suçları gibi Suruç’un da hesabı sorulacakken; gelecek(imiz), elbette onu yaratan 33’lerin olacaktır; elbette bunun için ödenmesi gereken bedel sonuna dek ödenerek!

Kolay mı? Paul Simon’un, “Günümüz insanının, metronun zamanında gelmesini temenni etmekten başka hiç bir beklentisi yoktur”; Claude Lucas’ın, “Yirminci yüzyılda özgür olmak demek terliğini, pijamanı giyip, sıcak evinde oturmak demektir,” dizeleriyle betimlenen kapitalist yabancılaşma dünyasında; “Ya düşlerinin peşine düşmeyi seçersin, ya da olanları kabullenmeyi. ‘İyi ki’lerinle güçlenir, ‘keşke’lerinle tükenirsin. Karar senin,” diyen Charles Bukowski’nin uyarısını “es” geçmeden Prometheus’u, Spartküs’ü, demirci Kawa’yı, Şeyh Bedreddin’i ve ötekilerle 33’leri asla unutmayıp, açtıkları yoldan yürümekten vazgeçmeyeceğiz…

Çünkü şüphemiz yok: “Kimsenin tarihin tekerleğini sonsuza dek tersine çevirmeye gücü yetmez. Şimdi hesap zamanı, bilme vakti; yenilenler için hezimet, bu gerilimin ardından, bilginin dövüşken güzüyle donanacak. (…)

Yenilenler efsanevi mağluplar, bizimdir karşı çıkışlarınızın o destansı mirası! Siz! Eski zamanın ezilenleri! Mezarların ihtişamı uğruna sakatlanan o kutsal-güneşin köleleri! Derinizle aynı renkteki toprakla birlikte satılanlar, kara sabana koşulanlar! Otlaklar çitlerle çevrilince pamuk tarlalarında, kömür ocaklarında kan ter döken yerinden yurdundan edilmiş çocuklar! Siz kabullendiniz mi bunu? Kimse kabullenmez asla bunu!

Spartaküs, Köylü Jacquou! Thomas Münzer! Ve sizler: Ovaların baldırı çıplakları, balçıklı çeltik tarlalarının Taipingleri, Çartistler ve makine kırıcılar, kenar mahalle sokaklarının üçkâğıtçıları, Babeufcu eşitlikçiler, Fransız Devrimi’nin baldırıçıplakları (sans-culottes) komüncüler, Spartakistler! Halk örgütlenmelerine ve büyük mahalle konseylerine katılan tüm o insanlar, terör döneminin hizipçileri, yaba taşıyıp, mızrak kuşananlar, barikatlarda savaşanlar, şatolan ateşe verenler! Ne kadar da çok oldukları şiddetle keşfedilen, tüm diğer kalabalıklar. Kendi faal bütünlüklerini tarih kıtalara ayrılırken keşfedenler! Subaylarını etçil balıklara atan denizciler, hudutlarının ileri karakolunda savaşan güneş ülkesi ütopyacıları, dinamitleri büyük bir iştahla kullanan And Dağları’nın Quechuali madencileri! Ve sömürgeci kokuşmuşlukta ışıldaya o panter desenli kalkanların arkasında dalga dalga yükselerek gelen Afrikalı asiler! Elbette, av tüfeğini çıkarıp, şüphe çekici bir yaban domuzu gibi Avrupa’nın ormanlarında işgalciye karşı direnişe başlayan yalnız adamı da unutmamalıyız. (…)

Hepiniz! Uçsuz bucaksız tarihten gelen kardeşlerimiz! Sizler bizim mağlubiyetimizi yargılıyor ve neden burada pes ediyorsunuz mu diyorsunuz? Söylenebilecek tüm sözler bir yana; yenilmedik mi biz? Sürekli olarak yenilmedik mi? Bizim hezimetimizi mahkûm etmeye cüret eden kimse bırakın kalsın ayağa! Bırakın hiç de utanç duymasın! Sizin müphem katiyetinizi biz doğurduk. Ve bugün sahip olduğunuz zafere yazgılı gücünüz, bizim size miras bıraktığımız girişimlerle aynı kumaştan ve aslında onların temize çekilmiş hâlinden ibaret. Siz, tevekkül edenler! Gerici bir yargıya bel bağlayarak, mağluplar gibi başınızı eğip, yenilgiyi kabullenerek bizim devasa çabamızı yerle bir mi edeceksiniz?

Hayır! diyorum, hayır! Tuzu kurular ve korkaklar bizi ilgilendirmiyor. Halkların sebatkâr hafızasıdır dünyadaki büyük boşluğu açan ve işte o boşluk içerisinde yüzyıllardır dikilmekte, komünizmin işaret feneri! Bütün zamanların halkları! Her yerdeki halklar! Hepiniz bizimlesiniz![9]

33’ler ve tüm isyancılar için “Fama semper vivat/ Şân sonsuza kadar yaşasın”!

Yaşayacaklar da…

 

3 Temmuz 2016 10:29:11, Ankara.

 

N O T L A R

[*] Kaldıraç, No: 181, Ağustos 2016…

[1]  Pablo Neruda.

[2] Sibel Bahçetepe, “Ahmet Ümit: Suruç’u Yazamayan Basın Seri Katile Bağladı”, Cumhuriyet Sokak, 12 Haziran 2016, s.18.

[3] Duygu Güvenç, “Güvenlik Kurumlarının Bilgisi Olmadan Ankara Saldırısı Olmaz”, Cumhuriyet, 4 Kasım 2015, s.12.

[4] Gökçer Tahincioğlu, “Suruç’tan Sonra”, Milliyet, 26 Temmuz 2015, s.12.

[5] “Suruç Soruşturmasında Bir İlerleme Yok”, 20 Haziran 2016… http://halkingunlugu.net/index.php/g%C3%BCncel/item/8457-suru%C3%A7-soru%C5%9Fturmas%C4%B1nda-bir-ilerleme-yok.html

[6] “Suruç Saldırısında Ölen Oğlunun Can Verdiği Yeri Öptü”, Cumhuriyet, 22 Haziran 2016, s.12.

[7] Müslümanların yapabileceği türden saldırı. İçinde Müslümanlığın ya da Müslümanların geçmediği intihar saldırısı var mıdır yakın tarihte? “Gerçek İslâm bu değil,” demeyin; karşımızdaki -İslâm- budur!

[8] Mehveş Evin, “Suruç Katliamı: Savaş Artık Her Yerde”, Milliyet, 22 Temmuz 2015, s.13.

[9] Alain Badiou, Komünist Hipotez, Çev: Oylum Bülbül, Encore Yayınevi, 2011.

10.08.2016 (Temel Demirer)

Yorumlar (0)

Yorum Yaz

DİĞER YAZILAR

İKTİSADÎ ÇÖKÜŞ, BEŞERÎ ÇÖZÜLME

1 MAYIS’A GİDERKEN

ANIN YAZARI: ADALET AĞAOĞLU

KARDEŞİM(İZ)İN “DAVA”SI (MI?)![*]

SAHNE (DURUŞU) PERFORMANSININ POLİTİKASI

YEDİ NOKTA YA DA YETER ARTIK

YAZMAK SERÜVENİNE BİR BAKIŞ

ÇİN DEYİNCE...

KLASİK MÜZİĞİN ÖNEMİ[*]

ÖZGÜRLÜK YERKÜREYİ KURTARIP, GÜZELLEŞTİRME UMUDU VE İRADESİDİR

KAHVERENGİ TONLU COVİD-19 GÜNLERİNDE (C)EZAEVLERİ

“İŞÇİ SINIFI” DEYİNCE

ANILAR, SESLER, ŞARKILAR

ÖZGÜR İFADE “HAZIR OL”DA DUR(A)MAZ

MİZAH/GÜLMECE ŞAH(LAR)I MAT EDER

DEDE EFENDİ’Lİ, İTRÎ’Lİ, LİMONCİYAN’LI KLASİK MÛSİKÎ

EKONOMİK VAZİYET(İMİZ) İLE BEŞERİ TABLO(MUZ)[1]

“ADINI SİZ KOYUN” 3

“ADINI SİZ KOYUN” 2

“ADINI SİZ KOYUN”

“AZ YAZIP ÇOK SÖYLEYEN” CEMAL SÜREYA

İSYAN SANCAĞINI YÜKSELTENLERİN KUŞAĞINDANDIR GENÇLİK

ÖRNEKLERİYLE -OLMASI GEREKEN- AYKIRI[*]

YAPITLARIYLA HAFIZALARDAN SİLİN(E)MEYEN AGNÈS VARDA

“ŞİMDİLERDE KARAMSARLIĞI DAHA İYİ ZAMANLARA BIRAKALIM”

GOMİDAS’LI HALK MÜZİĞİ(MİZ)

ŞAİRLER GALERİSİ

RUMLARA DAİR TARİH (B)İLGİSİ

GEÇMİŞTEN (BUGÜNDEKİ) GELECEĞE

IRKÇILIK/ FAŞİZM SUÇU

COVID-19 GÜNLERİNDE SORU(N)LAR, SORUMLUKLAR

V. İ. LENİN VE EKİM DEVRİMİ

HÂLÂ ONLARLAYIZ; ONLARDANIZ

“MED CEZİR”Lİ ‘ÇETİN’ KALEM

AYDIN DURUŞU VE SORUMLULUĞU

VATAN’IN F3’ÜNDE DÖRT GÜN

SORU(N)LAR, YANIT(SIZLIK)LAR

TRUMP KÂBUSU VE EMPERYALİST ABD

DOĞAN HIZLAN VESİLESİYLE ELEŞTİRİ VE YAZMAK ÜSTÜNE

BİR “İZMİRKOLİK”İN SERÜVENİ

TÜRKÜLER(İMİZ) VE BİZ

HAYALLERİMİZİ EMZİREN YAZMAK EYLEMİ

LAİKLİK ZARURETTİR

15-16 HAZİRAN İŞÇİ SINIFININDIR; ÖĞRETEN TARİHİMİZDİR ( 2 )

15-16 HAZİRAN İŞÇİ SINIFININDIR; ÖĞRETEN TARİHİMİZDİR

DOĞAN GÜNÜN OZANLARI

SURUÇ’UN 33’LERİ VE ONLARIN ÇAĞDAŞ AYDIN’I

ARKADAŞ(IMIZ) Z. ÖZGER

“DİNEN BİR FIRTINA”YI ANLA(T)MAK

“MODAYI BİLİP DE ONA KAPILMAYAN”DI AHMET OKTAY

ÖZLEMLERİN İSYAN ÇIĞLIĞIDIR ŞİİR

PINAR YOLDAŞA KALKAN ELLER KIRILIR

BİR SEVDADIR TİYATRO

ÖMER ŞERİF’İN OYUNCULUĞU

2020’NİN 18 MAYIS’INDA ONA DAİR

YER İLE GÖK ARASINDAKİ UYUM: KLASİK MÜZİK

6 MAYIS HAKİKÂTİ ÖLÜMSÜZDÜR

ÖLÜM ORUCUNUN 320. GÜNÜNDE İBRAHİM GÖKÇEK İÇİN

COVID-19 YERKÜRESİ İLE COĞRAFYAMIZDA 1 MAYIS 2020 ( 2 )

COVID-19 YERKÜRESİ İLE COĞRAFYAMIZDA 1 MAYIS 2020

ÖĞRENCİSİ OLDUĞUM ‘İNSANCIL’A DAİR

BUGÜNÜ VE SONRASI İLE COVID-19

“DUVAR”(LAR)I AŞAN O; HÂLÂ “UMUT”LA “YOL”DA, BİZİMLEDİR ( 2 )

“DUVAR”(LAR)I AŞAN O; HÂLÂ “UMUT”LA “YOL”DA, BİZİMLEDİR

UNUTAMADIĞIM FİLM(LER), YÖNETMEN(LER), OYUNCU(LAR

HAPİSHANE(LERİN) HÂL(LER)İ ( 2 )

HAPİSHANE(LERİN) HÂL(LER)İ

TARIM(IN) HÂL(LER)İ

KLASİK MÜZİĞİN FARKLI İKİLİSİ: MOZART İLE STRAUSS

AŞIKTI, “GARİP”Tİ, HALK DERVİŞİ NEŞET ERTAŞ

TARİH(İMİZ)E HAYRANLIKLA, MİNNETLE, SAYGIYLA

ÇOKSESLİ MÜZİĞİN DEVRİMCİ DEHASI BEETHOVEN

SİNEMAMIZIN DERVİŞİ: AYTAÇ ARMAN[*]

EYGİ VESİLESİYLE -BALIK HAFIZALILAR İÇİN- 50 YIL SONRA “KANLI PAZAR

19 ARALIK’IN (C)EZAEVLERİ GERÇEĞİ! ( 2 )

19 ARALIK’IN (C)EZAEVLERİ GERÇEĞİ!

KRİZ İLE GELEN(LER)

USTANIN KADİM DOSTU, YADİGÂRI BALABAN

DÜNDEN BUGÜNE ŞİLİ’DE NE(LER) OLUYOR? ( 3 )

DÜNDEN BUGÜNE ŞİLİ’DE NE(LER) OLUYOR? (2)

DÜNDEN BUGÜNE ŞİLİ’DE NE(LER) OLUYOR?

IŞIĞIN RESMİNİ ÇİZEREK, TARİHİ ZAPT ETMEK

KRİZ KISKACINDA: YERKÜRE, COĞRAFYAMIZ VE İŞÇİLER ( 2 )

KRİZ KISKACINDA: YERKÜRE, COĞRAFYAMIZ VE İŞÇİLER

EMPERYALİZM ÇAĞINDA BARIŞ SAVAŞ DEMEKTİR, SAVAŞ DA BARIŞ! ( 2 )

EMPERYALİZM ÇAĞINDA BARIŞ SAVAŞ DEMEKTİR, SAVAŞ DA BARIŞ!

BLUES, CAZ, ROCK VE ÖTESİ ( 2 )

BLUES, CAZ, ROCK VE ÖTESİ…

“YDD” EŞİTSİZLİĞİ VE GÖÇ(MENLİK) ( 2 )

“YDD” EŞİTSİZLİĞİ VE GÖÇ(MENLİK)

EKONOMİK HÂL(İMİZ) Mİ ( 2)

EKONOMİK HÂL(İMİZ) Mİ?!

HAS BİR TİYATROCU: CÜNEYT TÜREL

AHMET KAYA VARDI, VARDIR, VAR OLACAKTIR

KAVGADAN BESLENİP; ONU ÇOĞALTAN ŞİİRİN ŞAİRİ: ADNAN YÜCEL

33’LER İLE ÇAĞDAŞ’INDAN ÖĞRENDİKLERİM(İZ)[*]

ULUSLARARASI KAOSUN GELECEĞİ

İMPARATORLUĞUN TRUMP’LI ENCAMI ( 2)

İMPARATORLUĞUN TRUMP’LI ENCAMI

POLİTİK (DEVRİMCİ) MÜZİK ( 2 )

POLİTİK (DEVRİMCİ) MÜZİK

KÖLELİĞE KARŞI MÜCADELENİN BİRLİĞİ İÇİN (YA DA “NE OLUYOR; NASIL; NE YAPMALI” MI?)

ELEŞTİREL ARABESK HİKÂYESİ

SÖZÜN MİLİTAN EYLEMİ; HAKİKÂTİN BEDELİ ÖDENMİŞ SÖZCÜSÜ

KIPIR KIPIR, NEŞE DOLU “DELİ KADIN”: AYŞEN GRUDA

CUMHURİYET İLE MÜZİK(İMİZ)

BAŞKALAŞANLARDAN DEĞİL, GELİŞENLERDENDİ GÜLRİZ SURURİ

KİTLE ÖRGÜTLERİ VE DEMOKRATİK İŞLERLİK

“SANAT UZUN, YAŞAM KISA”YDI MELİH CEVDET İÇİN

ZOR(UNLU) BİR MESELE: ALTERNATİF DEVRİMCİ-HALKÇI YEREL YÖNETİM

YAZDIĞINIZ YAŞAM YA DA SAFSATADIR!

HALKIN -BAŞKALDIRAN- ARZUHÂLCİSİ: YAŞAR KEMAL

ERMENİ SOYKIRIMI’NIN BELGESİ VAR (MI?)[2]

ERMENİ SOYKIRIMI’NIN BELGESİ VAR (MI?)

MAYIS KIZILLIĞINDA ‘71 KOPUŞU VE KAYPAKKAYA

BUGÜN(ÜMÜZ)DE FAŞİZM(LER)

SİNEMANIN MÜSTESNA İSİM: METİN ERKSAN

İNSAN OLMAK ZORKEN, ‘İNSAN’DI ZEKİ ALASYA

ÖLÜMSÜZLÜK BAĞLAMLI KIZILDERE(MİZ)

SAİT FAİK’İN DÜŞ(ÜNCE)LERİ

İSYANA DÖNÜŞ(EME)YEN İTİRAZ VEYA MÜSLÜM GÜRSES HİKÂYESİ (Mİ?

“ÖN SAVUNMA(M)”: USÛL İLE ESASA MÜNDEMİÇ İTİRAZ VE KANAATLERİM ( 3 )

“ÖN SAVUNMA(M)”: USÛL İLE ESASA MÜNDEMİÇ İTİRAZ VE KANAATLERİM ( 2 )

“ÖN SAVUNMA(M)”: USÛL İLE ESASA MÜNDEMİÇ İTİRAZ VE KANAATLERİM

EGEMEN MEDYAYA İTİRAZ VE ALTERNATİF ( 2 )

EGEMEN MEDYAYA İTİRAZ VE ALTERNATİF

YAŞAM(A) HAKKI MÜCADELESİ (MAHMUT KONUK ÖRNEĞİ) 2

YAŞAM(A) HAKKI MÜCADELESİ (MAHMUT KONUK ÖRNEĞİ)

DİZELERİYLE REFİK DURBAŞ ÖYKÜSÜ

AFORİZMALARDAN BUGÜN(ÜMÜZ)E UYARILAR

‘KEL MAHMUT HOCA’ + ‘YAŞAR USTA’ + ‘TURŞUCU KAZIM’ + ‘AYYAŞ EMİN’Dİ O…

hatırlamiyorum-nakaratlarina-hatirlatalim

“NETAMELİ BİR KONU”: ULUSAL SORU(N)

VAR OLANDAN KOPMAK İÇİN YEREL SEÇİM VE SORU(N)LARI ( 3)

VAR OLANDAN KOPMAK İÇİN YEREL SEÇİM VE SORU(N)LARI ( 2 )

VAR OLANDAN KOPMAK İÇİN YEREL SEÇİM VE SORU(N)LARI

ABD EMPERYALİZMİ VE VENEZÜELLA 2019

AYKIRI DİZELER, ŞAİRLER

ÇEŞİTLİ VECHELERİYLE BEŞERİ (EKONOMİ-POLİTİK) KRİZ

“BÜYÜK FOTOĞRAFÇI”NIN GERÇEĞİ VE DRAMI

KRİZ “İMKÂN, TEHDİT VE KARAR” BİLEŞKESİDİR

İNSANI İNSANLAŞTIRAN DEĞERLER: AŞK, SANAT, BAŞKALDIRI, MÜCADELE

HİÇLEŞTİRİLME KAYGISINDAN ÖFKEYE SARI YELEKLİLER

68 HAREKETİ, MAYIS(IMIZ), KAYPAKKAYA VE 1971

KAPİTALİZM, EKOLOJİK YIKIM VE MARKSİZM ( 2)

KAPİTALİZM, EKOLOJİK YIKIM VE MARKSİZM

NBC SİNEMASI (MI?)

DÖRT GÜNLÜK “Bİ ŞEY”

ISINMANIN ÖTESİNDE -YANIYOR!- YERKÜRE

YEŞİLÇAM’LI TÜRK(İYE) SİNEMASI

YAZMAK EYLEMİNE MÜNDEMİÇ NOTLAR

SANAT (VE TİYATRO) İLE HAYAT

EYYAMCI DEĞİL, HER DEVİRDE İNSANDI TARIK AKAN

YIKA YIKA YARATARAK YAZMAK

SIRILSIKLAM BİR ÂŞIK: BEDRİ RAHMİ

İŞÇİ SINIFININ “BUGÜN”ÜNDE SENDİKA(LAR) ( devam)

İŞÇİ SINIFININ “BUGÜN”ÜNDE SENDİKA(LAR)

ÖNCESİYLE 15-16 HAZİRAN’DAN BUGÜN(ÜMÜZ)E

HAKKÂRİ’DEKİ PARİS’Lİ: FERİT EDGÜ

TİYATRONUN UNUTULMAZ İNSAN(LAR)I

KARL MARX İLE MARKSİZMİ

LATİN AMERİKA VE EDEBİYAT ve GRUP YORUM'la dayanışma videosunu

ÜTOPYALAR(IMIZ)IN TARİHSEL ZEMİNİ

TÜKETİLE(MEYE)N İNSAN(LIK

KAPİTALİST KENT(LEŞMEMİZ)İN HÂL-İ PÜR MELALİ

KRİZİN, SAVAŞIN, VAHŞETİN “YDD”Sİ

POLİTİK SİNEMA İHTİYACI BÜYÜRKEN

O SES PEŞİNDEN SÜRÜKLENEN YILDIZ KENTER

MART’IN 10 KIZIL KARANFİLİ (VE ANIMSATTIKLARI

“DERİN AŞKLARIN, BAĞLILIKLARIN, HASRETLERİN, ŞEFKATİN ŞARKILARINI SÖYLEDİ” YILMAZ GÜNEY

DEVRİMCİ BİR DERVİŞ: OKTAY ETİMAN

İTİRAZ EDEN MÜLKSÜZLER İÇİNDİR LE GUIN

İRAN SOKAKLARININ BAŞKALDIRISI

SAF IŞIĞIN, ŞEFFAF SİMGELERİN ŞAİRİ: TOMAS TRANSTRÖMER

KAPİTALİZM KİRLİDİR, KİRLETİR

HRANT’IN KOLEKTİF KATLİNİN ANATOMİSİ

OHAL’(LERİN)İN EKONOMİ-POLİTİK DÖKÜMÜ

ŞİMDİLERDE ŞİİRE DAHA ÇOK MUHTACIZ GİRİZGÂHI

İSYANCI ŞEYH BEDREDDİN GERÇEĞİ

ORTADOĞU SARMALI VE T.“C”

DÜŞÜN(ECEĞİZ), YAZ(ACAĞIZ), KONUŞ(ACAĞIZ), SUSMA(YACAĞIZ)![

FAŞİZM(LER)İN GÜNCELLİĞİ VE IRKÇILIK

AŞK -İNSAN(LIK)A DAİR- HER ŞEYDİR![

EKİM DEVRİMİ İLE TARTIŞMALI “TARTIŞMALAR”I

GÜNCELDEN TARİHSELE İŞÇİ SINIFI

KAPİTALİST İKTİDARIN EĞİTİM(SİZLİĞ)İ VE COĞRAFYAMIZ

YENİ(DEN) ‘68’İ ANIMSA(YALIM)

AN-KARA’DA BİR KIPKIRMIZI CUMARTESİ

GÜLTEN AKIN: KENDİ GİTTİ, ŞİİR(LER)İ KALDI

BOYACI HALİL’İN MÜŞFİK KENTER’İ

EMPERYALİST YERKÜREDE BARIŞ (YALANI) VE SAVAŞ (GERÇEĞİ )

SİNEMA VE YÖNETMEN(LER)

PARİS KOMÜNÜ(MÜZ) HÂLÂ GÜNCEL

KAPİTALİZM VE TARIM(IMIZ)

“DUYARLILIĞIN İNCELİĞİN ESENLİĞİN YAZARI”: OKTAY AKBAL

KAPİTALİZMİN YARATTIĞI TABLO MU DEDİNİZ?

ÖĞRENCİ HAREKETİNİN TOPLUMSAL MÜCADELEDEKİ YERİ VE ROLÜ

HAYAT(LAR)IMIZA DOKUNMUŞ BİR MÜZİSYEN: ATTİLLA ÖZDEMİROĞLU

ADALETSİZLİK KARŞISINDA DEVRİMCİ SANATIN KONUMU VE İŞLEVİ

KATLEDİLDİĞİMİZ SURUÇ’LA ÇOĞALDIK

ŞİİRE KOÇAKLAMA

ÖZGÜRLÜĞE MUHTAÇ VE MAHKÛMUZ!

AYDIN/ ENTELEKTÜEL MESELESİNE DAİR

ŞİİR GİBİYDİ JOHN BERGER

SEVDİKLERİMDENDİR ÜÇÜ BİRDEN

YAZMAYI YAZMAK YAPAN

BAHAR(LAR)IN HALKI: ROMANLAR

ESKİ(MEYEN) SESLER, TINILAR

ORHAN KEMAL: USTADIR, YERİ AYRIDIR, MÜHİMDİR

“CULPA VACARE MAXIMUM EST SOLATIUM”

UNUTUL(A)MAZLAR YA DA HATIRLAYIN ONLARI

FİRARİ YAŞAM(IN)IN YAZMAK EYLEMİ

15’LER DAİR: GEÇM(EM)İŞ BUGÜNÜ(MÜZÜ)N ÖNSÖZÜDÜR !

SATIRLARDA AKAN YAŞAMIN BİLGELİĞİ

İNKÂRA ORTAK OLMA(K)!

“EVET”(İN EKONOMİSİN)E HAYIR!

ALAYINA İSYAN: “EVET”İN REFERANDUMU’NDA “HAYIR”![

“ÖZGÜRLEŞME DİLDE BAŞLAR”[

İNSAN(LIK), ONA İNANAN ŞAİR(LER)İN ŞİİR(LERİN)E MUHTAÇ

ALAYINA İSYAN, HEPSİNE “HAYIR”![

EKİM’İN 100. YILINDA KAVRAMLAR, GERÇEKLER

ZULA(NIZ)DAKİ ŞİİR, MAVZER(İNİZ)DEKİ MERMİ GİBİDİR

İKTİDAR, EĞİTİM, ÜNİVERSİTELER VE GENÇLİK

AKP’NİN -KAPİTALİZM PATENTLİ- ÇEVRE PRATİĞİ

“TEKÇİLİK” GÜZERGÂHINDA NEYİ, NASIL YAPMALI?

KÖTÜLÜK(LER) TABLOSU MU? “PANTE REI”![

ŞEYH BEDREDDİN: “SÖZÜ, BAKIŞI, SOLUĞU ARAMIZDAN ÇIKIP GELECEKTİR

UMUDU -TÜKETMEDEN- ÇOĞALTANDI SENNUR SEZER

“KIRIK MOZAİK”(İMİZ)İN PARÇASI SÜRYANÎLER

ORTADOĞU: BÜYÜK FOTOĞRAF İLE “KÜÇÜK” AYRINTI(LAR)

“İNSANLIK HÂLİ”NİN TERCÜMANI: FRANZ KAFKA

RESİM “SÜS” YA DA “AKSESUAR” DEĞİLDİR, OLAMAZ!

FUTBOL: GERÇEK VE BAĞINTILARIYLA TARTIŞALIM MI, TARTIŞMAYALIM MI?

EKİM’İN LENİN, LENİN’İN EKİM DESTANI

EGEMEN KLİKLER ARASI HESAPLAŞMA VEYA 15 TEMMUZ’UN ŞECERESİ[*]

SİYONİZM KARŞISINDA FİLİSTİN İLE ARAFAT’I[*]

ZEKÂ, YARATICILIK KADAR YÜREKLİLİKTİR KARİKATÜR(İST)[*]

BARIŞ (=HAYAT) İLE SAVAŞ (=ÖLÜM) HÂLİ[*]

TARTIŞILAN ASLÎ SORU(N) ÖZGÜRLÜKTÜR[*]

EGE MAVİSİNİN -HALİKARNAS- BALIKÇISI[*]

101. YAŞINDA AZİZ NESİN USTA[*]

68 BAŞKALDIRISI VE ÖĞRENCİ HAREKETİ[1]

“ÇORUMLU ‘BAUDELAİRE’PEREST”: SAİT MADEN[*]

KARAR VERİN: “SİZİN MUHAMMED ALİ’NİZ HANGİSİ?”[*]

HAYAT VE SANAT = GENÇLİK VE MÜCADELE[1]

GİDEN(LERİN) İKİ(SİN)DEN KALAN(LAR)[*]

BAŞYAPITI ‘GABO’NUN KENDİSİYDİ, HAYATIYDI[*]

YAZMAK EYLEMİNİN KADINLARI[*]

MİLLİYETÇİLİK VİRÜSÜ VE FUTBOL[*]

ANAYASA, BAŞKANLIK SİSTEMİ VE LAİKLİK[*]

SYRIZA: NEYDİ? N’OLDU?![*]

“GEZİ”(/HAZİRAN) SANATI[*]

YENİDEN -VE BİR KEZ DAHA- FAŞİZM[*]

TÜRK(İYE) PATENTLİ PANOPTİKON HÂLİ[1]

ÇÖZÜLME, PARÇALANMA VE KUTUPLAŞMA GÜZERGÂHINDA[*]

DİK DURAN NİKBİNLİK: SABAHATTİN ALİ[*]

AŞKLARIN, KAVGALARIN, BARUT KOKAN DİZELERİN ŞAİRİ: HASAN HÜSEYİN[*]

SOYKIRIMDAN SÜRGÜNE ÇERKESLER[*]

44 YIL SONRA ONLAR YANİ SONSUZLAR[*]

AŞK, TRAVMA, TOPLUMSAL İNŞA VEYA DEVRİM, KAPİTALİZM, SOSYALİZM[1]

PEKİYİ YA İSYANCI KAZIM’DAN SONRA BİZ?![*]

TARİHSELDEN GÜNCELE İBRAHİM KAYPAKKAYA[1]

HAYATI ÖRGÜTLEYEN AŞKINLIKTIR SANAT (İLE TİYATRO)[*]

KAPİTALİZMİN “ÇEVRE”Sİ YA DA EKOLOJİK KÂBUS![1]

BUGÜN(ÜMÜZ)DE ENTELEKTÜEL, EĞİTİM, AKADEMİ[*]

MÜLKİYET, İKTİDAR, DEVLET (=DEMOKRASİ) VE…[1]

RADİKAL SOSYALİZM HÂLÂ GÜNCEL!

2015 1 MAYIS’INDAN 2016’YA YİNE, YENİDEN, ISRARLA TAKSİM!

KIZILDERE TARİHİ(MİZ) HEPİMİZİNDİR[1]

KÜLTÜREL YOZLAŞMA KARŞISINDA DEVRİMCİ SANAT[1]

KOMÜN’DEN EKİM’E ESKİ(MEYEN) SOSYALİZM

YALNIZLIĞIN ÇOĞUL SENFONİSİ: SAİT FAİK ABASIYANIK[*]

SAVAŞIN BATI CEPHESİNİN SORU(N)LARI İLE “DOĞU”[*]

ORTADOĞUDA T.CNİN HÂLİ VE ROJAVA

SANATIN SINIFI VEYA SANAT SİYASAL VE SINIFSALDIR

ORTADOĞUNUN KANAYAN YARASI FİLİSTİN

VERİLERİYLE DEMOKRASİ (MÜCADELESİ) VE DÜZEN(SİZLİK) ÜZERİNE

FAİLİ MEÇHUL -OLMAYAN- KAYIP(LAR)

80'Lİ YILLAR = İNSAN(SIZLIK) + UMUT(SUZLUK) + EYLEM(SİZLİK)

ERMENİLERİN BUGÜNÜ=HRANT+KAMP ARMEN

KÜRTLER VE ORTADOĞU

chavez venezüella'sında ne(ler)oluyor? bolívarcı halkçılık mı, sosyalizm mı